tisdag 30 december 2014

Tappa andan på Fotografiska

Min egenhelg i Stockholm började på Fotografiska.

 
Jag funderade en del på mitt förhållande till fotografi under resan - och konst eller njutning överhuvudtaget - och kom fram till att jag i första hand söker estetik, troligen också i mina egna bilder. Dokumentärfoto har sin roll och den väcker alla sorters känslor, men när jag söker konstupplevelser vill jag inte se kaos, fattigdom, smuts eller misär. 

För övrigt vet jag just ingenting om varken foto- eller annan konst så alla tänkbara analyser uteblir. Helt subjektivt vill jag bara att det jag ser ska vara vackert och tilltalande.

Fotografiska var en estetisk upplevelse från början till slut, det var så att jag tappade andan. Stämningen, stillheten, utsikten, inredningen, caféet, färgerna, mörkret, uppsättningen. 

 
Jag förevigade några Herb Ritts favoriter. 

 








 

De här två sista av vem-hon-nu-var och av Antonio Banderas fick jag lust att bära med mig hem och hänga på toaletten av någon anledning. (Min nya toalett, efter min renovering, that is). 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar