lördag 31 oktober 2015

Angel dust

"Du är en ängel om du för ljus på gravarna", sa min Mor. 

Det ska nog mer till än några gravljus för att jag ska bli en ängel - svart då kanske - men det var fint att ta en promenad till kyrkogården i frisk luft genom en stillsam stad.














På hemvägen stannade jag på lunch i Sandvikshallens Street Gastro (clic) innan jag promenerade tillbaka via Kaserngatan och var ganska så frusen när jag väl kom hem. Här väntade mig en trettonåring som sover nätterna hos sin far den här veckan men om dagarna sitter här och sörplar kakao och äter karelska piroger och spelar otrevliga spel mot ryssar och norrmän. När han spelar är hans blyghet som bortblåst - kanske kan jag försöka förstå att det här är det forum där han får vara kung och känna sig som hemma.

Imorgon blir han fjorton, obegripligt.
 
Gårdagens iakttagelse: Såg Skavlan, och kan inte sluta förundras över att en vuxen man (Max Mosley - clic) på allvar sitter och säger att efter att han bedragit sin hustru i fyrtiofem års tid var det enda moraliska felsteget att massmedia avslöjade hemligheten - inte det, att han bedragit henne. Jo, jag skrattade, liksom alla andra i studion, ett förbluffat skratt. Skavlan slår huvudet på spiken: 
"Isn't this (arrogance) actually all about you rejecting the feeling of shame?"

Dagens iakttagelse: Alla har vi känslor vi gör allt för att slippa konfrontera. För en är det skuld, en annan skam, en tredje känslan av att bli övergiven (t ex Ingrid Bergmans dotter, i samma program, hennes hårda fasad tycktes uppenbar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar