måndag 30 november 2015

Less IS more

Jag dricker inte rödvin alla dagar. Om ni undrade. 

Idag blir det glögg.

Nej, bara skojar. Eller nej, skojar inte, jag ska dricka glögg idag, men jag dricker inte alkohol alla dagar. 

Om ni undrade.

Idag tänker jag för ovanlighetens skull dela med mig ett Feng Shui-tips som funkar i alla fall för mig:

Ta ut så mycket av inköpen ur sina förpackningar som möjligt. Nu menar jag inte bröd eller tomatpuré eller shampoo, det kan bli jobbigt, men så mycket som möjligt. Jag packar upp hushållspapper och toalettpapper ur sina påsar och ställer dem som sådana i skåpen. Plockar ut tandkrämstuben ur pappförpackningen och lägger tuben i lådan för toalettartiklar. Tar ut plasfickorna ur sitt plastpaket och lägger dem i en snygg hög i kontorsskåpet. Jag häller gärna över mysli och cornflakes i genomskinliga burkar och tar ut wettexar ur sin förpacking och radar dem som sådana i låda eller skåp. Skär loss övre kanten på alla pappförpackningar med torrskaffning som är enskilt förpackad inne i sin pappask - typ potatismos och snabbgrötspåsar. Bomullslappar och -pinnar i burkar i badrummet i stället för i sina påsar.

Ju mindre prassliga påsar och spretande sönderrivna pappkanter som kommer emot när jag öppnar skåp och lådor, dess bättre.  Så här har jag gjort redan i åratal men har ett minne av att de här tipsen också fanns i Marie Kondos bok om Kon Mari-metoden (clic). Nu är det inte så att mina skåp skulle vara i fantastisk ordning, tvärtom, men vill inte veta hur de skulle se ut om jag hade alla förpackningar kvar också. 

Ett sista tips är också att inte samla på sig mycket mer än man behöver. Jag fyller på an efter att saker och ting tar slut och försöker undvika att köpa tre nya paket spaghetti om jag redan har sju. 

Ugh. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar