måndag 4 januari 2016

Las Doce Uvas de la Suerte

Hemma igen. Fulladdad med skratt, dans, sol, hav och värme för att ta mej igenom den fruktade vårvintern men också impregnerad av vin, salt och mat vilket får det att krypa i mej av längtan efter ett sundare liv. Här hemma väntade ett tunt, knarrigt snötäcke och en kyla som biter i kinderna och tillåter mej att sova med strumpor på fötterna och varmaste filten. Nästan så det ångar ur munnen när man andas här inne, så kallt är det när bara hälften av batterierna fungerar. Kylan får mej att tända ljus och sitta bredvid torktumlaren för värme och dricka te och köpa blodgrape till frukost. Med sönerna krockar vi lite i de olika rummen, fnissar förvånat, ovana att fixa till vår egen mat och leva vardag igen. 

Här väntade också en stillhet och möjlighet att landa i egna känslor och tankar som jag kanske inte ens märkt hur mycket jag saknat. Drog på mej dubbla mössor och vantar och promenerade runt södra Helsingfors medan jag lyssnade igenom mina senaste Spotifylistor och lät tankarna rulla på i bakgrunden. Det är lite omtumlad och hoppfull jag kliver in i 2016. Kan ju omöjligt bli ett värre år än det förra? Åt ju dessutom 12 vindruvor vid årsskiftet (clic) - am all set for a Happy New Year.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar