tisdag 2 februari 2016

scener ur ett kök

Tídig morgon. De två gladlynta köksinstallatörerna kliver in och hänger upp mina sista, nymålade köksskåpsdörrar. De doftar ännu färsk målfärg och det tar oss en stund att vänja oss vid att man måste öppna dörrar för att komma åt sakerna i skåpen.
 
Men äntligen, det är ju i köket vi är, det är där vi samlas och där livet händer.
 

 
***
 
Sen kväll, närmare tio. Kommer hem från en meditativ promenad runt södra Helsingfors. I mitt kök får jag syn på sönerna samt deras far som vippar omkring på en hoverboard. Hinner inte ens få av mej skorna så ser jag nämnda person dra en vurpa i luften och landa vågrätt på köksgolvet.
 
So much for meditativ kväll.
 
(P.S. Han klarade sig så gott som oskadd).
 
 

***

"Idag ska jag städa här för första gången", säjer jag vid frukostbordet. "Typ dammsuga och sådär."
"Hashtag milestones", säjer sextonåringen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar