måndag 6 juni 2016

home alone

Min Far ringde och undrade om jag insett att det är en havsörn jag fotograferade här om dagen. Att det borde jag väl ha gjort lite mera väsen av än att bara nämna att jag fotograferat rovfåglar? Kanske det, men helt säker var jag ju inte plus att jag inte har för vana att göra så stort väsen av saker och ting. (Vet att ett flertal personer i mitt förflutna inte håller med, men nu talar vi inte om den ilskna eller frustrerade sortens väsen.)

Fick hem två söner med sommarlov. Båda två kom upp från klassen; somliga med mera marginal än andra. (Sextonåringen hade färdigt räknat ut hur mycket pengar jag är skyldig honom för medeltalet.) Vid middagsbordet informerade jag lite på min vakt fjortonåringen om att hans finskaläger börjar redan om en vecka. Konversationen löpte förvånansvärt smärtfritt.

"Datum?" frågade han. 
"Trettonde till sjuttonde", ville jag minnas.
"Det är okej. Men den elfte är jag på LAN-party*, sa han förnöjt.**

Sextonåringen å sin sida slängde i sig mängder av mat och såg på det stora hela lite medtagen ut. Tydligen hade han lagt sig först vid tretiden igår. Jag hade glömt hur tonåringars dygnsrytm ser ut när de får fastslå den själva. Nu sitter han i sitt rum och samlar sig för att träffa fotbollsgänget på Brändö. Vid halv tio snåret.

Moderskapet kan nuförtiden likställas med att hålla kylskåpet fyllt till bristningsgränsen och dela ut buntvis med pengar. 

*A LAN party is a gathering of people with computers or compatible game consoles, between which they establish a local area network (LAN), primarily for the purpose of playing multiplayer video games. Källa: Wikipedia
** Tji fick hans bror som brukar säga att man alltid vet var fjortonåringen finns; är han inte hemma så är han i skolan eller på tåget till eller från densamma.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar