lördag 19 november 2016

...qué haya más sábados.

Femtonåringen är bortrest på prao som isjaktsfunktionär och sjuttonåringen och jag samsas om hemmet. På onsdag ringde väckarklockan halv fem och jag reste iväg på teamdag till Stockholm där vi ledda av en spansk kock tillredde diverse läckerheter som vi hävde i oss som lunch tillsammans med några glas vin.


När jag kom hem sent på kvällen i kolmörkret möttes jag av ett diskberg och en diskmaskin full med rena kärl.

"Ett litet tips", sa jag åt sjuttonåringen som låg och läste finska. "Om du försöker sätta dina kippor och kappor i diskmaskinen och märker att den är full av ren disk så kan du faktiskt tömma den." 
"Inte har jag försökt sätta något i diskmaskinen", sa han.

För övrigt har vi haft långa och trevliga diskussioner, studerat spansk subjuntivo, lyssnat på topplistor och franska poplåtar samt  diskuterat framtidsplaner. Visar sig att till och med en självgående, självständig, ansvarstagande ung man behöver uppmärksamhet då och då.

Efter några alldeles för korta nätter och hormonrubbningar och fan och hans mormor kom jag på fredag hem med avsikten att gå till gymet och skaka av mig veckan för att sedan varva ner på bastulaven. Möttes av insikten om att vattnet som borde har varit avstängt bara till klockan tretton på grund av servicearbeten fortfarande inte hade återvänt. Tog inte detta med något större zenlugn men kapitulerade och löste slutligen situationen med att duscha på gymet och på hemvägen släpa med femton liter källvatten för olika tänkbara ändamål. Hann knappt sätta mig ner med middagssalladen så var vattnet tillbaka vid halvniosnåret. 

Hur typiskt?

Lånade systers bastutur idag, som plåster på såren. Har även hunnit dricka te med en bok (På Livstid av Hans Fallada) på ett café - en länge bortglömd vana värd att återupptas i denna digitaliserade värld - och träffa väninna över ett glas vin och tapas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar