söndag 12 februari 2017

Lugnet efter stormen

Promenerat stan runt idag; Drumsö, Kampen, Kronohagen, Gardesstaden. Kring tolv kilometer, påstår Googlemaps. På den första anhalten fick jag soppa och kaffe hos min uttråkade, höftopererade mor. Hon upplyste mig om att någon (= that would be me) kanske borde kolla hur fracken som sjuttonåringen ska dansa gammeldans i på fredag sitter. Jag trodde ju att jag delegerat frackhelvetet till sjuttonåringens far men han har tydligen bidragit endast genom att lyfta ut sin frack ur ett skåp men aldrig lärt sonen att klä den på sig än mindre tittat hur den sitter. 

"Pappa är ju aldrig hemma förrän tio på kvällen, så han har inte hunnit", förklarade sjuttonåringen.
"Då får du släpa dej hit med den", sa jag.
"K", sa sjuttonåringen, "men då kommer jag for good och inte bara av och an." 

(For good betyder i det här fallet veckobyte med ankomst söndag kväll i stället för måndag.)

Sagt och gjort, jag plockade upp sönerna på deras andra adress vid sextiden och tamejfan, i jämförelse med mitt eget stillsamma veckoslut var det som om en dubbelorkan svepte in. Inom de påföljande tre timmarna skulle sönerna utfordras, frackskor lokaliserars och logisticeras, en frack prövas och konstateras för kort på alla leder, en gymnasieblankett ifyllas (- "Vart vill du?" "IDK" -), en ny väckarklocka prövas i minuter, ett samhällsläraförhör påläsas och förhöras, ett borttappat kompendium sökas, en diskmaskin tömmas, en diskmaskin fyllas, ett ID-bevis lokaliseras och logisticeras, en veckas händelser ventileras ( -"jag har försökt slutföra min berättelse om Dressman-skjortan ganska länge nu", sa sjuttonåringen tålmodigt, "men får inte riktigt muntur här" - ) och tydligen biobiljetter inhandlas och godispengar avkrävas.

Tre timmar har gått och sönerna förvann precis ut genom dörren mot biografen. Jo, jo, jag vet att klockan är över elva innan de är tillbaka och som en god mor jag borde tuck them in med en gonattsaga vid tiosnåret, men hej, de har sovit till halv två i eftermiddag så det är ju lönlöst och jag tycker jag redan har gjort tillräckligt för idag.

Don't get me wrong: jättesnälla och pratsamma och efterlängtade orkaner var det <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar