torsdag 27 april 2017

"Va f...n, en mommo!"

Den äldre av mina söner är hemkommen från sin kulturresa i förintelsens Europa; Polen, Tjeckien och Tyskland. Lyckligtvis (för honom) innehöll den i övrigt tunga resan som motvikt både fotbollsmatch och öl. Fick under veckan bland annat ett meddelande som löd:

"Pengana förvinne fö helvete. '10EUR per dag räcker', jöö vitut. Vi e alla helt i penningkris här."

Avhämtade honom på flygfältet i går kväll vid tiosnåret. 
Lång dag? undrade jag. 
Inte alls; bara vakat till halv tre på natten varpå två koncentrationslägerbesök och en hemresa. 

Idag låg han dock med pannan på matbordet och gnydde. Jag knackade på hos den yngre och berättade att maten var klar. "Vad fi..n!" fick jag som svar. 

Senare mumlade jag något om att jag varit hos frissan och det blev alldeles för kort igen. Sjuttonåringen lyfte pannan från bordet och sa:  
"Jag såg det."
"Att jag varit hos frissan eller att det blev för kort?"
"Nå att du ser ut som en mommo." 

Tror jag behöver en barnfri helg. 

Kan ju alltid sätta mig i fåtöljen och sticka ett par yllesockor. 

Muaahhaahhaa!


PS 10EUR/dag var tydligen skolans rekommendation men beloppet barnet fick med sig var nog tresiffrigt redan från början. 

PPS Mycket angenämt att få hem honom trots allt och jag fick till och med en kram, på flygfältet, mitt bland alla <3

PPPS Men ändå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar