lördag 6 maj 2017

Om lyckan var en plats (eller Naked Gardening Day)

Lämnade femtonåringen ensam med glass och makaronilåda i stan och körde österut från jobbet på fredag. Stannade i Borgå och fyllde bilen med utemöbler. Köpte en hel grillad höna och lite gravlax, sparris och mozzarellasalladsingredienser och när jag var framme på stugan vid sexsnåret var det blåsigt men soligt och varmt. Vrålhungrig slängde jag i mig några bitar höna med mozzarellasallad dränkt i olivolja som jag först efteråt märkte att korken var öppen på inte på grund av mitt vanliga slarv, utan för att mössen gnagat upp den. 

Urk.

Slog mig ner på verandan med möbelpaket och ett glas rosévin. När möblerna var uppackade och hoppusslade fick jag efterlängtat bastubad. Dock utan sim, eftersom min strand bäst kan beskrivas som ett vasshelvete, eller en tillsvidare oupptäckt halvö.


Får väl hoppas att vinden vänder och tuppen gal, eller något.

Underbar solnedgång, men svalt så jag tände en brasa. Den knastrade fortfarande vänligt när jag kröp i säng, oförmögen att hålla mig vaken tills den slocknade. 


Sov utan att röra en fena till klockan åtta men drömde om små möss som blev större möss och sedan råttor och ännu senare förvandlades till hårlösa katter i olika storlekar. En nattlig reflektion om mina stugumöss eller om livets katt- och råttalekar; vem vet.  



Varvade dagen idag med att läsa på terrassen, äta på terrassen, dricka kaffe på terrassen, tassa i skogen med kameran, klippa hallonbuskar, klippa torkade blommor, fotografera blommor, ta av mig kläder och ta på mig kläder. Det var först långt efter att jag klampat omkring halvnaken med busksax i näven som jag hörde av syster att idag var Naked Gardening Day. Nejmen se, så lämpligt.



Boken jag läser - Flickorna av Emma Cline, min Mor att tacka - är medryckande och nästan hypnotisk. En bok som får mig att vilja läsa mera och skriva mera. Välkommet, efter en lång period av ordlöshet. 





Flera gånger under dagen slog det mig, att om lyckan var en plats, så är den här. Kanske är det malmen i berget, kanske höjden över havet eller formen på udden, kanske bara avskildheten; för mig är det här stället magiskt.



Å andra sidan lika lycklig när tillbaka i stan. Go figure.