måndag 25 december 2017

16

...var namnet på en ungdomsserie någon gång i början av nittiotalet, men här syftar jag på antalet släktingar som rest ner till Teneriffa för att fira jul. Två av dem - de äldsta - tog ett par veckors tjuvstart och var därför bruna som pepparkakor när vi övriga kom fram. En av oss - den yngsta - löpte risk för att bli på efterkälken eftersom det i taxin på väg till flygfältet klarnade att hans pass gått ut. Den saken ordnade sig dock hos polisen på fältet. En annan av oss - en sexton, faktiskt - löper risk att bli kvar på holmen eftersom det vid incheckningen på hotellet klarnade at hans pass förvunnit spårlöst under resans lopp. Vi hoppas att konsulatet i Las Palmas kan rädda honom ur knipan när julhelgen är över.

Min egen lilla familj har tillsvidare rese- och persondokumenten kvar, men med tanke på att två av dem bor ihop med sina lymlar till kusiner och därmed kan hitta på all världens hyss under återstoden av semestern så ligger jag lågt med att hurra tillsvidare. Själv var jag naiv nog att tro att min sextonåring skulle dela lägenhet med mig, men tji fick jag oh förfogar därför nu helt själv över en tvårummare terrasser i två riktningar. Typiskt nog har jag inte sol på någondera om inte man räknar med en strimma som just och just värmer ansiktet över takkanten vid eftermiddagskaffet. Lyckligtvis kan jag snylta på syskonens solterrasser om det vill sig.



För två år sedan var vi så bortskämda med värmen här att vi bara packade kortärmat i år. Nu är det så kallt på kvällarna att vi sveper in oss i scarfar och dunvästar vid middagen under värmelampor och vinden på stranden var kylig i förmiddags. Men mitt på dagen är det solbadarvarmt i lä och när jag joggade längs stranden vid femsnåret idag påstod en termometer tjugofem grader. Idag syntes inte ett moln på himlen Imorgon ska vi försöka oss på golf och för det lär vädret vara perfekt. Idag blev det bara en runda minigolf som mental träning.




"These are all my children", sa min Mor stolt åt kyparen igår kväll efter vin och sambuca. Helt sant var det ju inte, men en försvarlig klan är vi.