söndag 25 februari 2018

Winter Wonderland

Efter utekväll med jobbet tog jag mitt pick och pack och körde ut till stugan på lördag. Försökte locka med mig sextonåringen, men förgäves, i och med att hans laptop fortfarande är på reparation "så jag har ju ingenting att göra där", så lämnade honom i stan med färdigmat i kylen. Hans bror huserar fortfarande ensam i sin fars hem.



Solen har skinit mest hela tiden utom förstås då när jag beslöt ge mig ut och pröva mina nya lurvbottensskidor. Jag borde säkert inte medge detta men efter att jag klätt på mig alla ytterkläder började jag undersöka hur jag får fast kängorna i bindningarna. Varken trial, error eller KVG hjälpte så till sist var jag tvungen att ringa till Intersport och be om råd. Verkar ju självklart så här i efterhand....

Hursomhelt betydde detta att jag hade ashett redan innan jag gav mig iväg för att inte tala om värmeslaget jag höll på att få när jag pulsade genom åkersnön för att komma fram till ortens enda riktiga skidspår. Mötte bekanta på vägen som undrade hur det gled och jag kunde svara att det gled bra, åt alla håll; fram och bak och höger och vänster. Jätteroligt att skida alltså. Nå, mot slutet gick det bättre och tar ju alltid en stund att vänja sig.



Örngänget som jag hört om under veckan satt sin vana trogen på isen och smaskade i sig av pilkarnas fångst, men i ilskorna med bindningarna hade jag lämnat mitt zoom-objektiv hemma och örnarna var så skygga att jag inte fick några bilder som går att publicera.

För övrigt har jag badat bastu och hängt upp lite nya tavlor; Esa Riippa hängde jag redan senast jag var här och nu ett par Susanna Suikkari. Måste införa galleribesöksförbud.




Jobbar distans imorgon på grund av styrelsemöte här imorgon kväll. Lite dåligt samvete över att ha övergett sextonåringen, men han lär lida mindre av det än jag.

Jättefin solnedgång igår!