söndag 6 maj 2018

Äventyr i förorterna

Använde lördagen till administrativa uppgifter samt kaffe med Syster. På kvällen blev det middag med densamma och hennes arbetskompisar samt allas respektive på Fat Lizard. 

Hur jag blev medbjuden eller när jag bjöd med mig själv är ännu lite oklart, men har ju faktiskt lärt känna de involverade parterna redan tidigare vid olika tillfällen. 

Åt gräshoppor till förrätt med god min och vårt enda problem var att vi inte visste vad vinrekommendationen är för insekter. Jag valde rosé, men vi beslöt att  fråga experterna på Vauva.fi vid ett senare skede. Den ursprungliga planen var pubhopping längs med metrobanan, men eftersom klockan var 22.30 när vi äntligen ätit och druckit färdigt i Otnäs tog vi metron raka vägen till vår ändstation Treffipubi i Hertonäs. Där blev det GT och salmare och gladlynt dansande tills jag insåg att jag är lååångt hemifrån och att det är en dag idag också, solig dessutom. Klockan var två och jag var vrålhungrig och köpte en smoothie i en lokal Alepa. Tog en taxi hemåt, trasslade in mig i säkerhetsbältet och handväskans rem medan jag hällde i mig mitt nattmål och dirigerade fram den unge, sympatiske mörkhyade chauffören från förorten som troligen aldrig varit i mina kvarter förr. Var i säng innan tre. 

Idag en sväng via IKEA där jag bland annat laddade inför golfen med köttbullar och potatismos. På Gumböle spelade jag en halv runda i härligt varmt och soligt väder, det må räcka som säsongens första närspelskatastrof.

Adopterade nästan en bondkatt vid namn Krille igår kväll, synd bara att jag är oerhört allergisk. Men en katt är det enda som saknas för att fullborda mitt singelliv; sen skulle det i och för sig vara kört for good, antar jag. Då skulle jag inte bara vara ensam utan astmatisk också. 

PS Vid närmare eftertanke var det kanske inte helt otraumatiskt att äta gräshoppor. Inatt drömde jag nämligen att jag åt upp min egen sköldpadda.